Maddu tänker för mycket.

Har tagit mig en liten (onödig och konstig?) funderare över varför jag inte presterade hundra procent i vissa ämnen i skolan förra året. Jag har kanske kommit fram till ett svar. Jag känner att jag behöver skriva av mig en del, så nu blir det nog ganska personligt, men men, personlig är väl vad man ska vara i en blogg? Ja, och tråkigt blir det nog också; så om du inte är speciellt intresserad av vad jag tänker på så kan du sluta läsa precis NU!

Jag har tänkt på varför jag var så seg på idrotten, varför jag inte gjorde mitt bästa. Jag tror det har att göra med att jag hatar att behöva jämföra mig med andra, hatar pressen att vara jättebra som man faktiskt känner (trots att ingen annan ställer sådana krav). I och med att jag kände så tyckte jag heller inte att det var speciellt roligt. När det gäller idrott vill jag ha kul utan press. Ett annat exempel är samhällskunskap där jag inte var tillräckligt muntligt aktiv. Detta tror jag berodde på att jag var rädd för att ha fel, vågade inte chansa.

Av detta har jag lärt mig att jag måste våga ha fel, men framför allt att jag nog måste börja tro på mig själv. Annars blir det aldrig så bra som jag vill. Nej, nu dyker kraven på mig själv upp igen. Och ja, jag vet, det är precis det som lärare och folk runt omkring mig alltid sagt: ha inte så höga krav på dig själv. Men det är lättare sagt än gjort.



Har under en längre tid känt mig sugen på att plugga i England. Jag och Amanda tittade runt lite efter olika kurser och utbildningar och vi hittade en sak som verkar vara jättekul - en Cambridge-examenskurs! Det verkar vara en bra början iallafall. Lägger också upp ett par länkar förutom den om Cambridge för er som också tycker det verkar intressant eller kanske bara undrar vart jag möjligtvis tar vägen efter gymnasiet . :)
http://www.sts.se/sweden/ils/start/cambridgeexamen/ 

http://www.sts.se/sweden/ils/kurser/kurstyper/examenskurser/ 
http://www.sts.se/sweden/ils/kurser/kurstyper/studieartermin/
https://www.studera.nu/utlandsstudier/olika_lander/storbritannien.shtml

Tänkte avsluta detta konstiga och allmänt ointressanta inlägg med en rolig grej jag hittade i Saras blogg.

Hej!
Jag heter Helena Kultala, jag bor i Katrineholm och är 50 år gammal. Jag är målare och mina intressen är att köra rally, tävla i backhoppning och att flänga runt som en stressad höna. Jag har 2 barn (är igenvuxna men hålen "inuti" öronen är kvar, haha) och jag har mörkblått hår och mina ögon är blå. Jag lyssnar på Heavy Metal och min favoritartist är P. Diddy. 

Gör såhär: Som ditt förnamn sätter du ditt andranamn och efternamn tar du av närmaste granne. Som hemstad tar du den stad du senast besökte med buss och din ålder av din mamma. Ditt yrke är det din pappa jobbar med och dina intressen är sånt som du avskyr eller helt enkelt inte gillar. Du har lika många barn som piercingar (örhängen räknas). Din hårfärg är densamma som tröjan du har på dig och dina ögon samma färg som byxorna. Musiksmaken/genren är sådant som du inte kan tåla medan favoritartisten är den vars låt du senast lyssnade på...

Kanske är det framtiden jag förutspår? Kanske inte namnbytet och de igenvuxna barnen, men det andra? Hmm...


Kommentarer
Postat av: Sara

det är läskit hur likt vi tänker ibland. bland det värsta jag vet i skolan är att få höra just: ha inte för höga krav! man vet väl ändå hur mycket man vågar pressa sig själva :S Flora har pratat med mig om just Cambridge.. Vi får se vad som händer i framtiden ;)

2007-08-22 @ 19:31:31
URL: http://sarapierre.blogg,se
Postat av: Amanda

De sa alltid sådär till mig i högstadiet. nu har de slutat för de VILL att man ska ha höga krav på sig. eller nåt annat korkat.
Steg 1 i öka-självförtroende-kurs: säg aldrig att något du skriver är ointressant. För det är det inte. :)
ENGLAND!!! <3

2007-08-24 @ 17:39:19
Postat av: Maddu

Jag är glad att jag har er, kära vänner. :) All löööve till er!

2007-08-24 @ 22:12:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0