The Oracle of Bacon



Jag hade glömt vad adressen till denna sida var. Men i helgen påminde bror mig. Och jag gick nyss in på den.

http://oracleofbacon.org/index.php

"Jaha, vad går detta ut på?" tänker ni nog. Jo, meningen är att man ska skriva in ett namn på en manlig eller kvinnlig skådespelare och se hur han eller hon kan länkas samman med Kevin Bacon. Om du skriver Brad Pitt, så visar det att Brad Pitt var med i Sleepers, där även Kevin Bacon var med. Då får man alltså ett steg mellan Kevin Bacon och Brad Pitt. Meningen är att man ska försöka hitta en person där det är så många steg som möjligt emellan honom eller henne och Kevin Bacon. Om man sitter där och skriver in namn en stund, märker man snart att det är väldigt svårt att få över tre steg. Det står på denna sida att det är väldigt ovanligt att man hittar fyra eller fler steg.

Inte nog med detta - man kan även sudda ut namnet Kevin Bacon och skriva ett annat namn där. Man kan alltså jämföra vilka skådespelare man vill, för att försöka få så många steg som möjligt. Om man nu känner för det.

Är detta inte den konstigaste, men samtidigt mest geniala, idén någonsin? Det är så idiotiskt men samtidigt inte. Det jag verkligen undrar över är hur man från början kom på idén till att göra detta "spel". Men så kan man iofs tänka när det gäller det mesta. Vi människor har de mest konstiga tankar och idéer.

Kommentarer
Postat av: rawbert

har läst om denna teori om att man känner alla i världen genom 6 steg så att säga. denna teori har delvis bevisats när microsoft förde statistik på msn om att alla känner alla på msn via, jag tror det var 6 steg. du kan läsa mer här: DegreesofKevinBacon" rel="nofollow">http://en.wikipedia.org/wiki/SixDegreesofKevinBacon



intressant ja :)

2008-08-26 @ 10:45:02
Postat av: Madde

Fan vad coolt :D

2008-08-27 @ 14:52:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0