Försök till själv-pepp.

Jag måste nog börja tro på mig själv (och därmed vara nöjd med den jag är) för att andra ska kunna göra det. Varför är det så lätt att klanka ner på och nedvärdera sig själv? För mig är det så otroligt lätt att i en jobbig situation direkt vinkla allt det åt det negativa hållet. Det måste ju vara betydligt trevligare att istället tänka positivt - både om saker i allmänhet och om sig själv. Jag ska nu försöka skriva något bra om den jag är - utan att det för den delen blir självupptaget och fjantigt.

Visst, jag har inte så bra självförtroende och tänker ofta dåliga tankar om mig själv - men vad är det egentligen (bortsett från den lilla djävulen på min ena axel) som säger att jag är sämre än någon annan eller att jag inte förtjänar något lika fint som många andra har? Och eftersom jag har en hel del nära vänner, måste det ju finnas bra sidor hos mig som andra tycker om. Oavsett hur trött jag är på mig själv och hur dum jag är mot andra, så stannar mina vänner kvar. Det måste ju innebära att jag har sidor som väger upp det knasiga.

Jag har nyligen klivit in i en ny period i mitt liv där jag sakta men säkert ska lära mig att se det positiva hos mig själv, istället för att tänka negativt. Det är svårt att ändra på något som varit en del av en själv så länge, men jag tror att man kan träna bort det. Och jag tror att jag skulle må bättre om jag lyckades med det.

Kommentarer
Postat av: mamsen

Du är så fin precis som du är lilla hjärtat, men det tror du väl inte på när det är mamma som säger?!

Alla pojkar vet inte vilken miss de gör som inte jagar dig=) Puss!

2008-11-18 @ 15:51:43
Postat av: Madde

mamsen: hehe, du är ju lite partisk. ;) haha vad du är gullig kära mor! <3 Tack för alla grejer förresten, de var jättebra - förutom att en av t-shirtarna inte var den jag menade, huhu. Men det gör inget, jag kan ju ta med mig den rätta kring jul (om jag nu får komma hem, man vet ju aldrig). PUSS

2008-11-18 @ 16:10:30
Postat av: lina

att lyckas se det extraordinära och magnifika i dig själv, borde vara det lättaste du någonsin gjort fina, underbara lilla märd <3

2008-11-18 @ 17:48:17
URL: http://ramlad.blogspot.com
Postat av: AnnG

jag är glad att du tar tag i det här nu, du vet vad jag har sagt och tycker. du är verkligen värd att tycka om dig själv, och ärligt talat tror jag inte att det finns något annat att göra. det finns nämnligen ingen anledning att tycka illa om dig själv. du är motsatsen till dum och allt det där! Kan inte sluta längta tills den första december! Då ska du få en stor stor bamsekram! <3

2008-11-18 @ 17:54:20
URL: http://kastasand.blogg.se/
Postat av: Madde

Lina och AnnG: Jag är så himla rörd nu. Vet inte vad jag ska säga mer än: Tack för att ni är mina vänner <33

2008-11-18 @ 18:09:58
Postat av: Sara

Haha, mammi har så rätt :) vi älskar dig alla för den du är och jag är verkligen glad att du insett att du inte är sämre än någon annan. för det är du verkligen inte. och den som någonsin påstår något annat kommer få med mig att göra! den dagen du börjar tro på dig lika mycket som vi gör finns det nog inga hinder skulle jag tro. Det finns ju bara en Märd :) <3

2008-11-18 @ 19:09:05
URL: http://sarapierre.blogg.se/
Postat av: Madde

Sara: tack du också, kära vän <33

2008-11-18 @ 19:14:58
Postat av: Amanda

jag kan bara säga att jag håller med om allt som tidigare sagts. och du vet att jag tycker du är bäst osv. så nu är det verkligen dags att du börjar tycka det också, annars kommer det bli serious arguments about your being best or not in this house. <3

2008-11-18 @ 20:35:12
URL: http://charlice.webblogg.se/
Postat av: Amanda

dvs husfriden kommer helt och hållet att rubbas om inte du inser att du är bra. och det vill vi ju inte. :P

2008-11-18 @ 20:37:07
URL: http://charlice.webblogg.se/
Postat av: jessica

det enda du egenligen behöver göra är att förstå hur underbar du är. jag känner iaf att jag har någon att se upp till. och jag ser upp till dig för den du är. speciellt nu när du verkligen visat hur modig och BÄST du verkligen är! <33

2008-11-18 @ 20:41:19
URL: http://soderberg-j.blogspot.com
Postat av: Madde

Massa <3 till er! Ni är så fina och underbara allihop. Jag får många tårar i ögonen.

2008-11-19 @ 02:40:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0