The phenomenon called Harry Potter.

Jag förstår verkligen inte hur en saga kan väcka sådana känslor som den gör hos mig, och förmodligen hos många andra runtom i världen. Jag har läst den sista boken i serien, Dödsrelikerna, två gånger (avslutade den andra läsningen igår), och det är märkligt att jag reagerade lika starkt andra gången som den första. Jag grät och jag grät, och skrattade såklart ibland.

Det är speciellt tårarna jag förundras över - att de dyker upp igen. Vid första läsningen kantades de ju av chocken över det jag läste. Denna gång kom det snarare tårar över hur situationen i boken var, och att jag insåg att jag inte kunde förändra det jobbiga även om jag skulle vilja. Det låter nog jättedumt och väldigt cheesy att jag satt och grät där i min ensamhet, över en bok. En påhittad historia! Det är ju inte ens på riktigt! Men det är ju det som är så himla bra med den värld J.K. Rowling har skapat - att man kan relatera så väl till det som händer, att det känns som att det skulle kunna vara på riktigt. Jag märkte där, medan jag grät, hur fäst jag har blivit vid många av karaktärerna i böckerna under åren jag läst om Harrys äventyr - ja, jag bölade ju förtusan över deras öden!

Jag skulle kunna skriva föralltid om det stora med denna bokserie, och jag skulle kunna framställa mig som en ännu större nörd (om det nu är möjligt med tanke på texten ovan). Men det finns för mycket att säga. Och förlåt att jag är cheesy igen, men jag tror att många tackar Rowling för att hon skapat Harry Potters värld - jag tror att den har hjälpt många ensamma personer.

Nu ska jag ägna mig åt något annat än att skriva cheesy blogginlägg. Och jag får nog sluta äta mejeriprodukter - se bara vad de gör med mig!

Kommentarer
Postat av: Emelie

Jag är cheesy med dig jag! Jag förstår precis hur du menar. Med precis allting!

Tårarna bara kommer, men man har ju faktiskt lärt känna alla karaktärer så bra. Och sen vet jag inte om det bara är jag. Men jag vet att inte allt det här med Harry Potter finns. Men jag tror ändå på att det finns ;o (L)

2008-09-14 @ 21:13:36
URL: http://gotanapalmheart.blogg.se/
Postat av: Madde

Emelie: Åh vad skönt att någon känner likadant! Hihi du är söt. :D

2008-09-14 @ 23:49:34
Postat av: lina

sötmärd, du är precis lagom crazy!

2008-09-15 @ 11:45:58
URL: http://ramlad.blogspot.com
Postat av: rawbert

jag är inte cheesy med dig, tyvärr... men kul att du gillar harry potter :)

2008-09-15 @ 18:52:47
Postat av: Madde

Lina: Haha jag är väl det :D



Rawbert: Haha, du är kanske cheesy gällande nåt annat? :)

2008-09-15 @ 20:47:02
Postat av: josse

sv: Hej! Tack :D nej haha vad kul! :D Gillar din blogg också , ha det bra själv :)

2008-09-16 @ 18:47:39
URL: http://josefiinposse.blogg.se/
Postat av: josse

Måste bara skriva igen och säga att jag också grät till sista harry potter boken och näst sista. Har läst alla 2 ggr och jag älskar verkligen dom böckerna :D

2008-09-16 @ 21:03:52
URL: http://josefiinposse.blogg.se/
Postat av: Emelie

hihi, tack :) Det är du med ^^,

2008-09-17 @ 19:28:16
URL: http://gotanapalmheart.blogg.se/
Postat av: josse

sv. eller hur! :D

2008-09-17 @ 22:29:01
URL: http://josefiinposse.blogg.se/
Postat av: rawbert

jag har mina cheesy moments också men dom tänker jag inte avslöja! du får supa mig väldigt full först sen kanske jag avslöjar något ^^

2008-09-17 @ 23:55:49
Postat av: Madde

Rawbert: HAHA, då ska vi bara hitta ett tillfälle då jag har chans att supa dig väldigt full. Fest, någon? :P Vem vet, det kanske visar sig att du brukar gråta över Extreme Home Makeover? ;)

2008-09-18 @ 02:06:08
Postat av: Emilia

Det där programmet där man kan konvertera youtube till mp3 finns här :) http://www.dvdvideosoft.com/guides/dvd/convert-YouTube-to-MP3.htm

2008-09-18 @ 16:44:52
Postat av: Linda

Hej Hej! Ja, jag fick ditt sms, men jag hade inga pengar, så jag kunde inte svara. Jag önskade att jag kunde komma, men vi är bortbjudna på dop och middagsbjudning för tommys två kusiner som döper sina barn och ska ha bjudning efteråt. Så jag tror inte att jag kommer hinna komma, förlåt. vad dåligt samvete jag får för jag hade gärna kommit. Det hade varit jättekul verkligen.. Kram kram

2008-09-20 @ 11:43:31
Postat av: Cerese

Hade tänkt läsa om alla de där böckerna nu i somras.. så blev det ju inte men någon gång ska jag göra det :) Bara för att jag och Emilia gjorde projektarete om Harry Potter ;) Synd att vi kom igåg ordentligt så sent, vi hade kunnat skriva huuur mycket som helst! Tack för din kommentar förresten, husdjur blir ju verkligen som familjemedlemmar.. Hoppas det är bra med dig :)

2008-09-21 @ 19:07:15
URL: http://cerese.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0