Pain.

Vad är smärta? Jag menar... det finns ju ren fysisk smärta. Som man känner när man exempelvis hugger sig i fingret med en yxa. Men sen finns det ju en smärta som är betydligt svårare att definiera. En smärta som kommer inifrån. Psykisk smärta. Som man känner när man är olyckligt kär, till exempel. Det är en mycket värre smärta än den fysiska smärtan. Det tycker i alla fall jag. För den går inte att lindra med salvor eller piller (i och för sig, med riktigt starka piller kanske). Den bara finns där hela tiden och förtär dig inifrån. Den börjar i hjärtat och tuggar sig utåt. Lämnar stora hål efter sig. Hål som du inte kan föreställa dig skulle kunna fyllas med en bra känsla igen. Du ser ingen utväg.

Men om denna psykiska smärta gör stora hål i din kropp - borde den då inte kunna beskrivas som fysisk smärta? Var går gränsen mellan det fysiska och det psykiska? (Och varför känner jag att jag måste diskutera kring detta? Suck, jag är nog bara väldigt trött...)

Nog är det väl på det viset att om man mår så dåligt att det gör ont inombords, finns det ingen gräns mellan det psykiska och fysiska. Allt smälter ihop och får dig att önska att du hade huggit dig i fingret med en yxa istället för att falla för någon som inte besvarar dina känslor. Det är hemskt vad huvudet kan göra med resten av dig.

Kommentarer
Postat av: Sara

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Det där var så spot on som det bara kan bli.

2009-02-04 @ 00:37:47
URL: http://sarapierre.blogg.se/
Postat av: Madde

Sara: tack <3

2009-02-04 @ 00:49:58
Postat av: Patricia

Hoppas verkligen att det löser sig för dig!



Sv: Åh, Skins! Då har du verkligen mycket att se fram emot kan jag tala om :D vad roligt för er!

Och ja, Sid...man kan inte låta bli att tycka synd om honom för att han är så dum. Och Maxxie. Gaah, vad sööt! :D



Ta hand om dig!<3

2009-02-04 @ 12:15:19
URL: http://patriciasmodeblogg.blogg.se/
Postat av: rawbert

Jo du har rätt i att i slutändan kan fysisk och psykisk smärta kännas likadant. Den fysiska smärtan är tydligare att se/känna hur den läks, oftast svårare att se/känna det med den psykiska. Allt sitter i huvudet, huvudet ska man bli bra polare med så man kan överkomma såna svåra ting :)

2009-02-04 @ 14:06:35
Postat av: Sannus

psykiskt smärta är definitivt lätt värre än fysisk smärta, Men. du har ju rätt, psykisk smärta gör ju ont fysiskt med. Den går liksom över i allt.

2009-02-06 @ 19:56:36
URL: http://mondaymorning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0