Och det jag behöver kanske jag aldrig får.

Det var en varm sommarkväll och jag hade sett på tv med pappa. Man skulle kunna säga att det var som vilken kväll som helst och det var det väl. Men ändå inte. Jag minns den så väl och önskar att jag hade uppskattat den lika starkt som jag önskar mig tillbaka till den där känslan. Jag hade något att se fram emot och bar omkring på fjärilarna och såg förbi det faktum att vi redan rett ut att när sommaren övergår i höst så finns vi inte mer. Inte för att vi fanns då heller, men det kändes som att vi skulle kunna finnas.

"Jag skulle inte kunna leva med att ha gjort något som sårat dig." Det som i grund och botten (om man bortser från alla minnen jag ältar) gör mig ledsen är att du aldrig gav det en chans. Jag hade hellre upplevt något riktigt med risk för att bli sårad om sagan tog slut än att som nu sitta här och falla tillbaka i gamla tankar för att jag undrar över vad som hade kunnat hända.

Det jag ignorerar i sammanhanget är ju att du kanske inte ville ha något riktigt. Du kanske var och är nöjd. Men min känsla säger något annat och även om den tenderar att föra mig bakom ljuset ganska ofta så tror jag inte att den gör det i denna situation. Om det inte hade betytt något hade jag känt mig som skräp när allt var över och det gör jag inte.

Och det som kanske gör det allra svårast att glömma är att det inte finns tillräckligt mycket att just glömma, och kanske framförallt att det finns för mycket jag inte vet. Och sen spelar det ju en stor roll att jag är som jag är. Dock tycker jag inte att jag förstorar det mer än att jag kanske inte borde deppa utan vara glad för de fina ögonblicken och låta saker utvecklas till att det blir som det är meningen att det ska vara.

Jag vill veta vad nästa sommar har att erbjuda. Nånting som är lika bra som förra om man ser till de fina ögonblicken och nånting som är bättre än förra om man ser till de sämre. Allt känns så långt borta nu när det är vinter. Det är som att vara begravd under ett lager snö. Men snart är det faktiskt mars månad och innan man vet ordet av är det juni och plötsligt anländer årets längsta dag...

Och varför sitter jag här med den omotiverade känslan av att jag borde behålla hoppet? Det finns inte mycket som talar för att det lönar sig.

Kommentarer
Postat av: Sara

Man ska aldrig ge upp hjärtat, så det är nog bra att du hoppas! Du ska se att våren och värmen för med sig något underbart. Det förtjänar du :)

2011-02-16 @ 10:36:43
URL: http://sarapierre.blogg.se/
Postat av: M

Fina du! Jag bör i alla fall behålla hoppet vad gäller kärleken, men det är nog inte så sunt att drömma fram romantiska filmmanus. Och idag är jag inne på spåret att personen i fråga inte förtjänar det, för det sitter nog inte nån i ett annat land och tänker på mig som jag vill bli tänkt på. Och jag tänker att det aldrig fanns nåt jag kunde göra, för har man bestämt sig redan innan man lärt känna någon att det bara kommer gå till en viss gräns - vad kan jag göra då?



Nu tar jag krafttag för att återigen slita mig ur "Det var en gång en sommarromans"-förlamningen. :)

2011-02-16 @ 14:20:03
Postat av: amanda

Puss! <3

Ja, det är nog klokt att vara glad över de fina ögonblicken istället för att vara ledsen över det man inte fick. Lättare sagt än gjort, förstås, men att du upplevt så fina saker förut tyder ju på att du kommer att uppleva så fina saker igen. För du har liksom förmågan att känna starka känslor.

Om tio år kommer du att vara nostalgisk över den här tiden, när det kändes som att inget skulle ordna sig, och sen - plötsligt - ordnade sig allt (för det kommer det att göra).

2011-02-19 @ 14:42:14
Postat av: M

Puss fina Amanda! <3 Ja jag hoppas att det fina som varit underlättar för att jag ska kunna uppleva sådant fint i framtiden :) Haha ja du känner ju mig så väl, klart jag kommer fnissa nostalgiskt åt mina ungdomliga tankar och känslor.

2011-02-19 @ 20:25:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0