Astrid Lindgren och jag.

Idag lyckades jag äntligen komma in på First Class som vi ska använda under sommarkursen. Är lite förvirrad. Ska vi läsa +2500 sidor? Aldrig att jag orkar det! Tre uppgifter ska vi i alla fall skriva, så mycket har jag förstått. Men om jag då väljer att låna/köpa de böcker i litteraturlistan som är relevanta för det jag ska skriva och lånar ytterligare sådant som jag behöver för att sedan referera till alla dem, räcker inte det?

Nu vill jag gärna ha tips på vilken av Astrid Lindgrens karaktärer jag ska analysera i min hemtentamen samt vad jag ska ha för ämne på mitt paper. De tycker att man ska koncentrera sig på verk som man inte är så bekant med sedan tidigare. Men för min del skapar detta mest ännu mer förvirring och, framför allt, beslutsångest. Ett par ämnesförslag till papern tycker jag verkar intressanta: dödsångestmotivet i Bröderna Lejonhjärta samt en analys av Emils pappa Anton. I övrigt tycker jag mycket om Pippi, Vi på Saltkråkan, Ronja och så vidare men i ärlighetens namn har jag inte läst så fasligt många böcker utan mestadels sett filmer. Det finns så oerhört mycket att välja bland. Jag uppskattar därför alla slags tips oerhört mycket!

Kommentarer
Postat av: Elin

Jag tycker väldigt mycket om Alva från Madicken. Hon är stark, modig, varm och låter ingen sätta sig på henne. Lite utav min idol. Dessutom blir jag alldeles varm i hjärtat av hennes romans med sotaren.

2011-06-13 @ 18:27:38
URL: http://elinmariaelisabeth.blogg.se/
Postat av: M

Åh tack för tipset Elin, jag tycker också oerhört mycket om Alva. Får se om jag kanske kan göra en karaktärsanalys av henne :)

2011-06-13 @ 19:18:48
Postat av: Emilia

Jag tycker att du ska skriva om Madicken, hon är så himla kavat och härlig! Och ett hjärta av guld har hon också :)

2011-06-13 @ 22:31:51
Postat av: AnnG

Det där med Anton låter väldigt intressant, sen kan ju "Min allra käraste syster" (som ju inte alla är bekanta med, vilket tydligen var rätt positivt, hihi) vara värt att analysera! Det kan vara i den hon skriver allra allra finast, Astrid :)

2011-06-14 @ 01:00:38
URL: http://kastasand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0