På ämnet udda kändiscrushar vill jag härmed dela med mig av några exempel.

Carlos Bernard, eller rättare sagt hans karaktär Tony Almeida i tv-serien 24. Väldigt svårt att förklara varför. Lite som att försöka förklara varför man tycker om James Bond (Amanda, you know what I'm talking 'bout! Och minns du förresten våra 24-kvällar?). Eller Hasse Aro, eller Michael Persbrandt. Manliga män med pondus och attityd, men ett bräckligt inre bakom fasaden. Det är ju inte alls min stil egentligen, jag menar... jag gillar ju pojkiga män. Är det nån slags twisted modersinstikt eller vad tusan är det frågan om?! Tell me 'cause I need to kno-ooooooow!



Kommentarer
Postat av: Jessica

Hahaha ofta! Jag hade också en thing för Tony Almeida! RUGGED.

2011-03-21 @ 21:38:00
Postat av: M

Haha nämen! Ja men han har verkligen DET, GRRRRRRRRRR ;D

2011-03-21 @ 22:11:43
Postat av: amanda

haha, klart att jag vet vad du snackar om! Och yees, våra 24-kvällar kan jag icke glömma! Tänkte faktiskt på det häromdagen när någon gud förbjude) kritiserade 24 i min närhet.



Hur går det med essä-ämnesval, har du kommit på någonting eller är det dags att jag börjar bomba dig med tips?

2011-03-21 @ 22:19:52
Postat av: M

haha gud förbjude! ;) 24 är nostalgi på nåt vis och jag kan inte låta bli att tycka om det.



Jag är inne på en vinkel på Harry Potter som fenomen, vad det är som fascinerar både barn och vuxna (har lånat några böcker med kritiska vinklar osv och en Rowling-biografi). Om du har tips på annan/särskild vinkel får du gärna bidra med den. Annars är jag även jättetacksam för en tips-bomb! :D

2011-03-21 @ 23:05:46
Postat av: Sara

Jag vet faktiskt inte vad det är med män med pondus, men jag måste nog säga att så gott som alla kvinnor attraheras av det - till olika utsträckning. Även jag har något av en soft spot för pojkiga "män". Men å, jag tror att det är den där kontrasten. Jag måste ha antingen eller. Jag skulle aldrig klara av en man som är mittemellan. Antingen ska han vara som fina Tony där uppe, eller kanske Gunvald, eller också ska han vara pojkig. Jag är nog trots allt lite knäpp..



Och angående essä-ämnesval tycker jag att din idé om Harry Potter kan bli väldigt intressant, om man bara lyckas hitta rätt vinkel. Jag kan inte så mycket om sånt här, så jag kanske inte kan vara till lika stor hjälp som jag skulle önska, men om du vill kunna bolla idéer eller bara prata är jag definitivt öppen för att försöka :)

2011-03-22 @ 13:08:33
URL: http://sarapierre.blogg.se/
Postat av: Amanda

Harry Potter som fenomen låter ju hur intressant som helst ju, satsa på det! Har du några teorier om hur det kan ligga till? Att barn fascineras av berättelserna är ju ganska självklart, så fokusera mest på de vuxna, tycker jag. :)

2011-03-22 @ 15:57:22
Postat av: M

Sara: Precis, det var denna tvetydighet jag syftade på vad gäller manliga män vs pojkiga killar. :)



Alltså, du behöver ju inte vara litterärt insatt eller så för att komma med idéer. Men det är så svårt, känns som mycket redan har blivit skrivet vad gäller Harry Potter. Särskilt känner jag så efter att ha bläddrat igenom böckerna jag lånat där det finns kritiska artiklar som tar upp en massa symbolik osv.



Amanda: Jag tänkte att jag kunde diskutera litegrann kring att barn ser på saker med oskyldiga ögon och nästan uteslutande ser glädjen de finner när de läser Harry Potter och annat, medan vuxna hela tiden vill vrida och vända på denna glädje och försöka förstå vad som ligger bakom lockelsen. Är jag inne på nåt där eller låter det virrigt? Jag tror att vuxna fascineras av Harry Potter till en början för att de ser hur bokserien fängslar barnen. Sedan vill de gräva i tematik, symbolik och vilka värderingar som förmedlas. Sen finns det ju grejen med Voldemort som Hitler och kampen mellan gott och ont som nåt slags världskrig osv. Trots att det är magi är det ändå allmängiltigt och både barn och vuxna kan känna igen sig i exempelvis Harrys utanförskap. Serien för fram samtida problem i ljuset. Samtidigt är det ju en flykt från verkligheten.



Men som sagt: det känns som det redan blivit skrivet. Vad kan jag skriva så att det blir originellt? Finns det en top notch/unik vinkel jag kan utgå från?

2011-03-22 @ 19:55:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0